Over
ons

Mijn naam is Anouk

Ik ben 45 jaar. Ik ben toen ik 14 maanden oud was in 1978 vanuit kindertehuis Las palmas (te Chili) geadopteerd naar Nederland. Ik ben liefdevol ontvangen door mijn adoptiefouders en broer hier in Nederland.
Ik heb een redelijk onbezorgde jeugd gehad met z’n ups and downs. Zo rond m’n 20ste begon ik mij af te vragen wie mijn biologische ouders waren en waarom ik ben afgestaan. Mijn eerste zoektocht strandde op niets uit en heb ik het zoeken naar mijn roots naast mij neergelegd. Zo rond mijn 34 ste heb ik het zoeken naar mijn roots weer opgepakt. Om uiteindelijk via een DNA test erachter te komen wie mijn biologische moeder is. In 2011 heb ik haar ontmoet. Dit was een hele rare maar mooie gewaarwording om te zien op wie je lijkt. Maar het was ook heel emotioneel zowel fysiek als geestelijk. Het was heel apart om te zien hoe kleine gebaren en manieren van je biologische moeder in jezelf terug te zien. Ik heb via mijn biologische moeder antwoorden gekregen op mijn vragen maar toch blijven er altijd nog onbeantwoorde vragen, want het verhaal is nooit compleet. Mijn puzzel is bijna af maar er ontbreken nog een aantal puzzelstukjes die ik hopelijk ooit nog eens kan toevoegen zodat mijn verhaal compleet is.
Ik hoop dat iedere Chileense geadopteerde zich hier welkom en thuis voelt en zich kan herkennen in andere verhalen van Chileense geadopteerde.
Wat ik belangrijk vind voor deze stichting is dat iedereen zich gehoord en gezien voelt en als er vragen zijn stel ze gerust.
Ik ben de voorzitter van de stichting.
Ik kijk er naar uit om iedereen hier te ontmoeten en te helpen waar nodig.
Vriendelijke groet,
Anouk Knaap

Even voorstellen:

Mijn naam is Bart, in 1979 ben ik als Jorge geboren in Valdivia, een stad in het zuiden van Chile in de regio Los Rios. In 1980 ben ik geadopteerd door een liefdevolle familie uit de regio Utrecht. Mijn adoptie is tot stand gekomen via Las Palmas. Ik heb een fijne jeugd gehad en kijk met warmte terug op mijn kindertijd. Ik heb altijd met vragen rondgelopen al vanaf jonge leeftijd. Nadat ik in contact kwam met politiek vluchtelingen uit Chile ontstond de mogelijkheid om familie terug te gaan zoeken. Dit heb ik dan ook op eigen initiatief gedaan met hulp van een aantal Chilenen die in Amsterdam woonachtig waren. Na een korte zoektocht heb ik mijn biologische moeder teruggevonden. Het hielp hierbij dat zowel mijn adoptiepapieren in Nederland goed bewaard waren gebleven door mijn moeder hier. Ook hielp het dat het netwerk van de Chileense mensen uit Amsterdam in Chili groot was. Sinds meer dan twintig jaar heb ik contact met de familie aldaar.

Ik hou me vooral bezig met praktische vragen omtrent geadopteerd zijn vanuit Chili, maar ook het historisch aspect wekt mijn interesse. Denk hierbij aan wat er nodig is om te kunnen functioneren in beide landen, om samen te werken met overheden en wat er nodig is om dit te bewerkstelligen. Ook de context van adopties is in mijn optiek van groot belang en verdient het om beter onderzocht te worden zodat geadopteerde antwoorden op vragen kunnen krijgen. Daar ligt het belang van deze Stichting. Het uitzoeken van zaken uit het verleden, het zoeken naar vragen, maar ook informatie uitwisselen over dingen die in het dagelijkse leven van belang zijn voor Chileense-Nederlanders. En het contact onderhouden met zowel de Chileense overheid als de verschillende Nederlandse organisaties en overheden.

Bart van Wijk